پدیدة دوزبانگی از مسائل حساس در حوزة جامعه شناسی زبان است که از برخورد دو یا چند زبان حاصل میشود. دوزبانه کسی است که توانایی استفاده از هر دو زبان را به طور برابر یا نابرابر در مهارت گفتاری، شنیداری و ... دارد. پیامد حاصل از دوزبانگی، حفظ و ادامة مسالمتآمیز دو زبان در کنار هم یا تغییر و حذف زبان مغلوب و انتخاب زبان غالب است. مقالة حاضر در قالب نظریة پاراشر و با تفکیک جنسیتی به پدیدة دوزبانگی در شهر رشت میپردازد. در این پژوهش شماری از دانشآموزان سه پایة تحصیلی دبیرستان به تفکیک جنسیّت انتخاب شدند و در قالب پرسشنامه از آنها نظرسنجی بهعمل آمد. پس از جمعآوری پرسشنامه، از طریق آزمونهای آماری مقدار معنیداری یا غیرمعناداری متغیرها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.