– ارجمندنیا، علیاکبر؛ خانجانی، مهدی و محمودی، مریم. (1391). امید و امیدواری: نظریهها، مفاهیم و روشهای ارتقا در دانشجویان. تهران: دفتر مطالعات فرهنگی و برنامهریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
– اشرفی، محمود (1396). بررسی مضامین غالب در سینمای جنگ ایران: مطالعه موردی آثار تولید شده در دهه شصت. تهران: کافل.
– ایرانزاده، نعمتالله و عرشاکمل، شهناز (1398). «برساختهای اندیشگانی دوگانه امید و ناامیدی در نسبت با تحولات اجتماعی در رمان «یَکُلیا و تنهایی او»». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 55: 127-153.
– چوبک، صادق (1395). انتری که لوطیش مرده بود. تهران: انتشارات جاویدان.
– حیدری، محمدعلی (1395). سینمای دهه شصت ایران از نگاه منتقدان. تهران: روزنه.
– راسخمهند، محمد؛ ایزدیفر، راحله؛ علیزاده صحرایی، مجتبی (1395). بررسی میزان خشونت در زبان فارسی. طرح پژوهشی، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، تهران، ایران.
– قانعیراد، محمدامین (1396). امید اجتماعی بهمثابه وجدان جمعی. نخستین همایش امید اجتماعی در ایران، 8 اسفند 1396، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
– قبادی، حسینعلی و کلاهچیان، فاطمه (1386). «تحلیل امید و یأس در اندیشه و داستانپردازی مولوی». جستارهای زبانی، 4 (17): 149-174.
– قوام، ابوالقاسم و هاشمی، زهره (1391). «امید و ناامیدی در بوف کور: تحلیل مفاهیم انتزاعیِ بوف کور براساس نظریۀ استعارۀ مفهومی». جستارهای زبانی، 5 (20): 143-170.
– کووچش، زلتن (1393). مقدمهای کاربردی بر استعاره. ترجمۀ شیرین پورابراهیم. تهران: سمت.
– مشکینفام، مهرداد (1399). دستوریشدگی حرف تعریف نامعین فارسی براساس دستور ساختی. رسالۀ دکتری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
– مشکینفام، مهرداد و نغزگویکهن، مهرداد (1401). «ساختهای نامعین کاربردی در فارسی معاصر». زبان و زبانشناسی، 17 (34): 61-86.
– ناصری، ناصر و قریشی، مهری (1392). «تجلّی یأس و امید در شعر سیاوش کسرایی». بهارستان سخن، 9 (21): 37-56.
– نوریان، بیتا (1399). «تحلیل طرحوارههای شناختی غم و امید در اشعار فریدون مشیری». مطالعات زبان و ادبیات غنایی، 10 (34): 109-122.
– هدایت، صادق (1330). حاجی آقا. تهران: انتشارات جاویدان.
– Akhtar, S. (2015). Hopelessness: Developmental, Cultural, and Clinical Realms. London: Karnac Books.
– Akhtar, S. (2017). A Web of Sorrow: Mistrust, Jealousy, Lovelessness, Shamelessness, Regret, and Hopelessness. London: Karnac Books.
– Barnett, M. D. (2014). “Future orientation and health among older adults: The importance of hope”. Educational Gerontology, 40(10): 745-755.
– Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). “The measurement of pessimism: The Hopelessness Scale”. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(6): 861-865.
– Beck, A. X, Kovacs, M., & Weissman, A. (1975). “Hopelessness and suicidal behavior: An overview”. Journal of the American Medical Association, 234: 1146-1149.
– Booij, G. (2010). Construction Morphology. Oxford and New York: Oxford University Press.
– Bronk, K. C., Hill, P. L., Lapsley, D. K., Talib, T. L., & Finch, H. (2009). “Purpose, hope, and life satisfaction in three age groups”. Journal of Positive Psychology, 4 (6): 500-510.
– Cairns, D (2020). Hope in archaic and classical Greek. In: C. Blöser and T. Stahl (eds), The Moral Psychology of Hope, 15-36, Lanham MD: Rowman and Littlefield.
– Croft, W. (2001). Radical construction grammar: Syntactic theory in typological perspective. Oxford: Oxford University Press.
– Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). “Hope and the meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal-directed thinking and life meaning”. Journal of Social and Clinical Psychology, 24 (3): 401–421.
– Fergusson, D. M., Beautrais, A. L., & Horwood, L. J. (2003). “Vulnerability and resiliency to suicidal behaviours in young people”. Psychological Medicine, 33: 61–73.
– Fowler, D. R., Weber, E. N., Klappa, S. P., & Miller, S. A. (2017). “Replicating future orientation: Investigating the constructs of hope and optimism and their subscales through replication and expansion”. Personality and Individual Differences, 116: 22-28.
– Goldberg, A. E. (2006). Constructions at work: The nature of generalization in language. Oxford: Oxford University Press.
– Guttman, S. A., Jones R. L., & Parrish, S. M (Eds.). (1980). The Concordance to the Standard edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Boston, MA: G. K. Hall.
– Heine, B., U. Claudi, and F. Hünnemeyer (1991). From Cognition to Grammar: Evidence from African Languages. In: B. Heine and E. C. Traugott (Eds.), Approaches to Grammaticalization, 1–2 (Typological Studies in Language 19), Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins.
– Hilpert, M. (2008). Germanic future constructions: A usage-based approach to language change. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
– Hoffmann, T., & Trousdale, G. (2011). “Variation, change and constructions in English”. Cognitive linguistics, 22: 1-23.
– Hollmann, W. B. (2003). Synchronic and diachrony of English periphrastic causatives: Adiachronic prespective. PhD dissertation, University of Manchester.
– Hollmann, W. B., & Siewierska, A. (2007). “A construction grammar account of possessive constructions in Lancashire dialect: some advantages and challenges”. English language and linguistics, 11: 407-424.
– Howell, A. J., & Larsen, D. J. (2015). Understanding other-oriented hope. Cham: Springer.
– Jarvie, I.C. (1970). Towards a Sociology of the Cinema (ILS 92) (1st ed.). Routledge.
– Joybari, M. M., & Sharifi, N. (2015). “Role of hope and national pride in predicting happiness”. Psychological Research, 18 (1): 75-88.
– Kövecses, Z. (2000). Metaphor and emotion: Language, culture, and body in human feeling. Cambridge: Cambridge University Press.
– Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A practical introduction. Oxford and New York: Oxford University Press.
– Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. Oxford and New York: Oxford University Press.
– Kövecses, Z. (2020). Emotion concepts in a new light. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, SFL- Language and emotions, 42-54.
– Lackoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago: University of Chicago Press.
– Lakoff, G., & M. Johnson. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
– Lakoff, G., Espenson, J., & Schwarts, A. (1991). Second draft copy: Master metaphor list. Berkeley: University of California (Cognitive Linguistics Group).
– Lamis, D. A., & Lester, D. (2013). “Gender differences in risk and protective factors for suicidal ideation among college students”. Journal of College Student Psychotherapy, 27(1): 62-77.
– Langacker, R. W. (1987). Foundations of cognitive grammar. Volume I: Theoretical prerequisites (Vol. 1). Stanford University Press.
– Langacker, R. W. (2005). “Construction grammars: Cognitive, radical, and less so”. Cognitive linguistics: Internal dynamics and interdisciplinary interaction, 32: 101-159.
– Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.
– Lazarus, R. S. (1999). Hope: An emotion and a vital coping resource against despair. Social Research, 66: 653–678.
– Martins, A. R., Crespo, C., Salvador, Á., Santos, S., Carona, C., & Canavarro, M. C. (2018). “Does hope matter? Associations among self-reported hope, anxiety, and health-related quality of life in children and adolescents with cancer”. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 25 (1): 93-103.
– Nolen-Hoeksema, S., & Hilt, L. M. (2009). Gender differences in depression. In I. H. Gotlib & C. L. Hammen (Eds.), Handbook of depression, 386–404. New York, NY: The Guilford Press.
– Pragglejaz. (2007). “MIP: A method for identifying metaphorically used words in discourse”. Metaphor and symbol, 22 (1): 1-39.
– Quigley, M. T., & Christianson, T. (2008). Hope Research Study: Metaphors and Symbols of Hope (September 26, 2008). Available at:
– Rand, K. L. (2009). “Hope and optimism: Latent structures and influences on grade expectancy and academic performance”. Journal of Personality, 77(1): 231-260.
– Rosch, E. (1978). Principles of categorization. In E. Rosch and B.B. Lloyd (eds.), Cognition and categorization, 27-48. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
– Ruiz, J. H. (2007). “Conceptual metaphors in fairy tales. The cases of: acquiescence is swallowing, intelligence is light, a child is hope of change and renewal”, darkness is. Interlingüística, (17): 475-482.
– Šarić, L. (2020). “Metaphorical conceptualization of hope (nada) in Croatian: A corpus-based study”. Journal of Contemporary Philology, 3 (2): 7-27.
– Shanahan, M. L. (2018). Hope, Optimism, and Hopelessness: Conceptual Distinctions and Empirical Associations with Suicidal Ideation. Master of Science thesis, Purdue University, Indianapolis, Indiana.
– Snyder, C. R. (2002). “Hope theory: Rainbows in the mind”. Psychological Inquiry, 13 (4): 249–275.
– Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). “The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope”. Journal of personality and social psychology, 60 (4): 570-585.
– Tandon, D. S., & Solomon, B. S. (2009). “Risk and protective factors for depressive symptoms in urban African American adolescents”. Youth and Society, 41(1): 80–99.
– Tissari, H. (2017). Corpus linguistic approaches to metaphor analysis. In E. Semino, Z. Demjén and M. Park (eds.), The Routledge handbook of metaphor and language, 117–130. London: Routledge.
– Troister, T., D’Agata, M. T., & Holden, R. R. (2015). “Suicide risk screening: Comparing the Beck Depression Inventory-II, Beck Hopelessness Scale, and Psychache Scale in undergraduates”. Psychological Assessment, 27(4): 1500-1506.
– Välimaa-Blum, R. (1993). “Intonation: a distinctive parameter in grammatical constructions”. Phonetica, 50(2): 124-137.
– Wetzel, R. D., Margulies, T., Davis, R., & Karam, E. (1980). “Hopelessness, depression, and suicide intent”. Journal of Clinical Psychiatry, 41: 159- 160.
– Zhang, W. C., Jia, C. X., Hu, X., Qiu, H. M., & Liu, X. C. (2015). “Beck Hopelessness Scale: Psychometric properties among rural Chinese suicide attempters and non-attempters”. Death Studies, 39 (7): 442-446.