هدف مقالۀ حاضر بررسی تنوع ساختواژی در ساخت صفت فاعلی فارسی است. برای این منظور ابتدا الگوهای ساختواژی صفت فاعلی ارائهشده در آثار پژوهشگران پیشین جمعآوری شد و مورد نقد قرارگرفت. سپس برای رفع نقایص تحلیلهای پیشین، صفت فاعلی در چارچوب رویکرد تازهی"ساخت و تعبیر" ارائه شد چرا که مشخص شد علت تنوع ساختواژی در صفت فاعلی، نقشآفرینی کاربرد به عنوان اساس مفهومسازی در زبان است؛ بدین معنا که گوینده با بهرهگیری از کاربرد و ایجاد تعامل میان آن با معنا، یک ساخت تازه خلق و شنونده در یک رابطۀ کلامی، آن ساخت را تعبیر میکند و بدین گونه مفهومسازی صورت میگیرد. در تمام الگوها، فاعلیت معنای محوری است اما هر بار گوینده بخشی از توان منظوری خود را با آن پیوند میزند و صورت متفاوتی را با معنای تازهای به شکل یک ساخت متفاوت تولید میکند، طوریکه ساخت نو ضمن حفظ معنای محوری خود، کارکرد جدید هم مییابد.
کریمی، امین؛ رضایی، والی (1397). «صفتهای فاعلی و مفعولی از دیدگاه سرنمون ردهشناختی»، مجلۀ زبان فارسی و گویشهای ایرانی، سال سوم، دورۀ دوم، شمارۀ 6. صص 112-93.
کشانی، خسرو (1371). اشتقاق پسوندی در زبان فارسی، چاپ اول، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
گلفام، ارسلان؛ کربلاییصادق، مهناز (1391). «ملاحظاتی بر ساخت صفت فاعلی در زبان فارسی: رویکرد صرف شناختی»، مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، شمارۀ 281، صص 703- 692.
ناجیحسیندوست، عباس؛ عبدالکریمی، سپیده (1396). «بررسی مقابلهای صفت فاعلی در فارسی و اسمهای فاعل در عربی از منظر ساختواژی برای تدریس به غیرفارسیزبانان عرب»، مجلۀ ادبیات و زبانها، شمارۀ 4، صص 66- 53.
Foss, D.J. (1970). “Some effects of ambiguity upon sentence comprehension”, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 9: 699-706.
Grundy, P. (2000). Doing Pragmatics. Second Edition, ARNOLD, a member of the Hodder Headline Group LONDON, Oxford University Press Inc, New York.
Lackner, J.R. & Garrett, M. F. (1972). “Resolving ambiguity: Effects of biasing context in the unattended ear”, Cognition, 1: 359-372.
Langacker, R. w. (1991). Foundations of Cognitive Grammar. Vol II. Standford, CA: Standford University Press.
Langacker, R. w. (2008). Cognitive Grammar: A basic introduction. Oxford: Oxford University Press.
Langacker, R. w. (2009). Investigation in Cognitive Grammar. Berlin: Mouton de Gruyter.
Lieber, R. (2004). Morphology and Lexical Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
Mackay, D.G. (1973). “Aspects of the theory of comprehension, memory and attention”, Quarterly Journal of Experimental Psychology, 25: 22-40.
تابشفر, لیلا, شریفی, شهلا, & حق بین, فریده. (1400). بررسی علت تنوع ساختواژی در صفات فاعلی زبان فارسی. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 11(22), 237-252. doi: 10.22084/rjhll.2021.23807.2124
MLA
لیلا تابشفر; شهلا شریفی; فریده حق بین. "بررسی علت تنوع ساختواژی در صفات فاعلی زبان فارسی". پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 11, 22, 1400, 237-252. doi: 10.22084/rjhll.2021.23807.2124
HARVARD
تابشفر, لیلا, شریفی, شهلا, حق بین, فریده. (1400). 'بررسی علت تنوع ساختواژی در صفات فاعلی زبان فارسی', پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 11(22), pp. 237-252. doi: 10.22084/rjhll.2021.23807.2124
VANCOUVER
تابشفر, لیلا, شریفی, شهلا, حق بین, فریده. بررسی علت تنوع ساختواژی در صفات فاعلی زبان فارسی. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 1400; 11(22): 237-252. doi: 10.22084/rjhll.2021.23807.2124