تحلیل فراگفتمان متنی: شیوه‌های برقراری تعامل بین نویسنده و خواننده بر حسب نظریه کن هایلند (2005) با محور موضوعی کوید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات علمی دانشگاه تفرش

چکیده

توانایی ارائه یک ایده، اثبات و جلب پذیرش آن از مهارت‌های ضروری برای تسلط بر مواضع ارتباطی است. فراگفتمان از ابزارها و راهبردهای زبانی مؤثر در این امر می‌باشد. این نظریه به تحلیل نحوه انتقال اطلاعات نویسنده و میزان درک و تعامل خواننده با متن نویسنده می‌پردازد. هدف از این تحقیق، بررسی تطبیقی نشانه‌های فراگفتمان تبادلی و تعاملی، برحسب نظریه کن هایلند (2005)، زبانشناس حوزه کاربرد شناسی، در سه مجموعه از سرمقالات و مقالات مطبوعاتی، روانشناسی و محیط ‌زیست با محور موضوعی کوید 19 می‌باشد. شیوه این تحقیق کمی-کیفی است و برحسب معیار فراوانی و تناوب داده‌های فراگفتمان با جداول و نمودارهای درصدی تحلیل شده است. آنچه مورد بحث است این است که فراگفتمان بیانگر نگرش‌ها و شیوه‌های بلاغتی نویسندگان در راستای اهدافشان می‌باشد. نتایج تحقیق حاکی از این است که به لحاظ فراوانی و تناوب، نشانه‌های فراگفتمان تبادلی در مقالات روانشناسی فارسی بیشترین تعداد داده‌ها و نشانه‌های فراگفتمان طبقه موضع‌گیری و مشارکت‌جویی در سرمقالات مطبوعاتی به لحاظ تعداد بر دو حوزه دیگر پیشی گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • افشارپور، اکرم (1394). بررسی مقایسه‌ای فراگفتمان تعاملی در مقالات پژوهشی فارسی در علوم مختلف، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی.
  • پهلوان‌نژاد، محمدرضا؛ علی‌نژاد، بتول (1391). «بلاغت مقابله‌ای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی‌ زبانان و فارسی آموزان عرب». پژوهش‌نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. سال اول، شماره 1: 79-
  • حافظ‌نیا، محمدرضا (1399). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها. تهران: سمت.
  • قلی فامیان، علیرضا (1393). «موضع‌گیری و مشارکت‌جویی در مقالات نقد کتاب‌های ادبیات فارسی». فصلنامه تخصصی نقد ادبی. دوره هفتم، شماره 26: 49-66.
  • قلی‌فامیان، علیرضا؛ کارگر، مریم (1392). «تحلیل مقالات نقد کتاب‌های زبان‌شناسی ایران بر اساس الگوی فراگفتمان هایلند». مجله پژوهش‌های زبان‌شناسی، دوره پنجم، شماره 2: 37-52.
  • Adel, Annelie (2005). On the boundaries between evaluation and metadiscours: Strategies in academic discourse. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins, p. 153-162.
  • Adel, Annelie and Randi Reppen Randi (2008). Corpora and discourse: The challenges of different settings. Volume 31. John Benjamins Publishing.
  • Adel, Annelie. (2003). The Use of Metadiscourse in Argumentative Writing by Advanced Learners and Native Speakers of English. PhD thesis, Goteborg, Sweden: G Goteborg University.
  • Atkinson, D. (1999). Scientific Discourse in Sociohistorical Context. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Becher, Tony, & Trowler, Paul R. (2001). Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Culture of Disciplines (2nd ed.). Society for Research into Higher
  • Bunton, D. (1999). “The use of higher level metatext in PhD theses”. English for Specific Purposes, 18: S41-S56.
  • Burneikaitė, N. (2008). “Metadiscourse in Linguistics Master’s Theses in English L1 and L2”. Kalbotyra, 59(3): 38-47.
  • Camiciottoli, B. C. (2003). “Metadiscourse and, ESP comprehension: an exploratory study”. Reading in a Foreign Language, 15(1): 15-33.
  • Chen, X., Zhang, Y. (2023). “Metadiscourse in Political Discourse: A Comparative Analysis of News Articles from Different Countries”. Journal of Pragmatics, 133: 1-18.
  • Cheng, X. and Steffensen, M. (1996). “Metadiscourse: a technique for improving student writing”. Research in the Teaching of English, 30(2): 149-81.
  • Crismore, A. & Farnsworth, R. (1990). "Metadiscourse in popular and professional science discourse". The Writing Scholar: Studies in Academic Discourse, 118-36.
  • Crismore, A. (1989). Talking with Readers: Metadiscourse as Rhetorical Act. New York: Peter Lang.
  • Crismore, A. (2004). "Pronouns and metadiscourse as interpersonal rhetorical devices in fundraising letters": A corpus linguistic analysis.Journal of Applied Analysis. (2) 27 .:93-319.
  • Ghahremani, Khadije, Biria, Reza (2017). 'Exploring Interactive and Interactional Metadiscourse Markers in Discussion Sections of Social and Medical Sciences'. International Journal of Research in English Education.
  • Griffin, K. (2011). Language and the social mind.Cambridge University Press.
  • Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar (2nd Ed.). London: Edward Arnold.
  • Halliday, M. A. K., Hasan, R. (1976). An introduction to functional grammar (2nd Ed.). London: Edward Arnold.
  • Harris, Z. (1959), “The Transformational Model of Language Structure”. Anthropological Linguistics, 1 (1): 27-29.
  • Hinds, S. (2018). Discourse and power in digital media: Dialogic approaches. Routledge.
  • Hyland, K. & Tse, P. (2004). "Metadiscourse in scholastic writing": a reappraisal. Applied Linguistics, 25(2): 156-177.
  • Hyland, K. (2005). London: Continum.
  • Intaraprawat, P. and Steffensen, M. (1995). "The use of metadiscourse in good and poor ESL essays". Journal of Second Language Writing, 4(3): 253-72.
  • Lyons, J. (1977). Semantics. Vols 1 & 2. Cambridge: CUP.
  • Martínez A. C. L. (2004). "Discourse markers in the expository writing of Spanish university students". Discourse Markers in Expository Writing. 8, 63-80.
  • Mauranen, A. (1993). Cultural differences in academic rhetoric. A text linguistic study. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Norrick, N. R. (2001). “Discourse markers in oral narratives”. Journal of Pragmatics, 33: 849-78.
  • Robertson, J. (2011). Discourse analysis.Bloomsbury Publishing.
  • Schiffrin, D. (1980). Metatalk: Organizational and Evaluative Brackets in Discourse. Sociological Inquiry: Language and Social Interaction 50: 199-236.
  • Shaw, Philip. (2009). 'Linking Adverbials in Student and Professional Writing in Literary Studies: What Makes Writing Mature'. Bloomsbury Publication. pp. 215-35.
  • Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Taavitsainen, L. (1999). "Metadiscourse practices and the evolution of early English medical writing". Corpora Galore: Analyses and Techniques in Describing English.
  • Valero-Garces, C. (1996). 'Contrastive ESP rhetoric: metatext in Spanish-English Economics texts'. English for Specific Purposes, 15(4), 279-94.
  • Vande Kopple, W. J. (1985). 'Some exploratory discourse on metadiscourse'. College Composition and Communication, 36, 82-93.
  • Vande Kopple, W. J. (1997). 'Refining and applying views of metadiscourse'. Paper presented at the Annual Meeting of the Conference on Composition and Communication (48th), Phoenix, AZ.
  • White, P. (2003). 'Beyond modality and hedging: a dialogic view of the language of intersubjective stance'. TEXT - Special Issue on Appraisal, 23(3).
  • Williams, J. (1981), Style: Ten Lessons in Clarity and Grace (Eds.). Boston: Scott, Foresman.
  • Wilson, Shomir (2012). 'The creation of a corpus of English metalanguage'. In Proceedings of the 50th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: Long Papers-Volume 1. Association for Computational Linguistic. 638–646.
  • Yates, S. (2020). "Interpersonal metadiscourse in academic writing: A corpus-based analysis of modality, affect, and humor". Journal of English for Academic Purposes. 52, 102001.