بررسی بیان احساسات زبان‌آموزان فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

احساسات عموماً به‌عنوان تجربیات ذهنی شخصی توصیف می‌شوند و زبان امکاناتی برای بیان آن در اختیار سخنگویان قرار می‌دهد. از این میان می‌توان به استفاده از طبقات واژگانی صفات و افعال و همچنین بیان استعاری اشاره کرد. همچنین با توجه به تفاوت‌های فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی بین زن و مرد، جنسیت بر میزان و نحوه ابراز احساسات تأثیر می‌گذارد. این پژوهش دو هدف را دنبال می‌کند. نخست بررسی ابزار زبانی زبان‌آموزان رشتۀ زبان فرانسه برای بیان احساسات در نگارش و دوم بررسی نقش جنسیت در بیان این احساسات. احساسات بررسی شده شامل شادی، غم، ترس و خشم است. از زبان‌آموزان خواسته شد یک پاراگراف در مورد تجربیات شاد و غمناک و تجربۀ ترس و خشم بنویسند. با تجزیه و تحلیل متون نوشته شده، میزان استفاده از ابزار زبانی مختلف مشخص شد. همچنین، مشخص شد زنان احساسات خود را با جزئیات بیشتر و با ابزار زبانی متنوع‌تری نسبت به مردان بیان می‌کنند، و ترجیح می‌دهند متغیرهای زبانی‌ای را انتخاب کنند که بر رویداد یا عملی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • دبیرمقدم، محمد (1383). زبان شناسی نظری. تهران: سمت.
  • راسخ مهند، محمد؛ ایزدی‌فر، راحله و عایزاده صحرایی، مجتبی (1397) «خشونت گفتاری در مطبوعات: مطالعه موردی روزنامه‌های فارسی». مجله مطالعات زبانی و بلاغی؛ دانشگاه سمنان. ش 18: 135-164.
  • راسخ مهند، محمد؛ صبوری، فریبا و ایزدی، الهام (1401). «زبان در آینه جامعه». زبان و زبان‌شناسی، ش 34: 87- 112.
  • راسخ‌­مهند، محمد (1389). درآمدی بر زبان­شناسی شناختی: نظریه­ها و مفاهیم، ویراست دوم، تهران: سمت.
  • Dixon, M. R. (1977). Where Have All the Adjectives Gone?, and Other Essays in Semantics and Syntax. Berlin: Mouton.
  • Kövecses, Z. (2010). “Metaphor and culture.” Acta Universitatis Sapientiae Philologica, 2(2): 197-220.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago press.