بررسی ترمیم در مکالمات تلفنی و رودررو در زبان لری (گویش کهگیلویه‌ای) در مقایسه با زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی، دانشگاه یاسوج

2 استادیار زبانشناسی، دانشگاه یاسوج

3 استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

10.22084/rjhll.2023.28407.2290

چکیده

علی‌رغم وجود مطالعات گوناگون در حوزه ترمیم‌ در زبان‌های مختلف، ترمیم در زبان لری تاکنون بررسی نشده است. هدف این پژوهش مطالعه ترمیم در گویش کهگیلویه‌ای زبان لری در مقایسه با زبان فارسی است. پژوهشگران در این مطالعه به بررسی راهبرد‌های ترمیم، توزیع فراوانی و ترجیحات استفاده از آنها پرداخته‌اند. جامعه آماری پژوهش متشکل از 80 مرد (40 لرزبان و 40 گویش‌وران زبان فارسی) در رده سنی 20 تا 50 سال است که به روش نمونه‎گیری در دسترس از اهالی لرزبان شهرستان کهگیلویه‌ای و ‌فارسی‌زبانان شهرهای بوشهر و اهواز انتخاب شده‌اند. یافته‌های پژوهش، براساس داده‌های جمع‌آوری شده از سیصد و چهل دقیقه مکالمه تلفنی و رودررو شرکت‌‌کنندگان، بسامد بیشتر کاربرد خودترمیمی- خود‌آغازی و استفاده از همه راهبردهای ترمیم بر اساس الگوی یازده‌گانه شگلاف (2013) را نشان می‌دهد. یافته‌ها حاکی از کاربرد بیشتر آغازگرهای غیرواژگانی نسبت به واژگانی و کاربرد بیشتر ترمیم در مکالمات تلفنی نسبت به رودررو است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • امینی، حیدرعلی؛ نعمتی، مسیح‌اله و شریفی، شهلا (1393). «انواع ترمیم‌ها و جایگاه آنها در توالی نوبت‌ها در گفت و گوهای روزمره زبان فارسی»، فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره سی و دوم. 167-183.
  • مقدم‌کیا، رضا و حیدرپور، پانته آ (1390). «بررسی ترمیم‌های گفتاری در زبان فارسی»، مجله پژوهش‌های زبان‌شناسی، سال سوم، شماره اول، 101-114.
  • Al-Harahsheh, A. M. A. (2015). “A Conversation Analysis of self-initiated repair structures in Jordanian Spoken Arabic.” Discourse Studies, 17(4): 397-414.
  • Atkinson, M., and Heritage, J. (1984) Structures of Social Action. Cambridge: Cambridge University Press, 266-298.
  • Colman, M., and Healey, P. (2011). “The Distribution of Repair in Dialogue.” Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 33. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/7zd514km
  • Drew, P. (1997). “Open class repair initiators in response to sequential source of troubles in conversation” Journal of Pragmatics, 28: 133-148.
  • Emrani, F. and Hooshmand, H. (2019). “A conversation analysis of self initiated self-repair structures in advanced Iranian EFL learners”. International Journal of language Studies, 13 (1): 57-76.
  • Fox, B. A., Maschler, Y., and Uhmann, S. (2010). “A cross-linguistic study of self-repair: Evidence from English, German, and Hebrew.” Journal of Pragmatics, 42(9): 2487-2505.
  • Garfinkel, H. (1967). “Studies in ethnomethodology.” Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole, and J. L. Morgan. (eds.), Syntax and Semantics, Vol. 3, Speech Acts (pp. 41-58). New York: Academic Press.
  • Haddadian, G., and Mahmoodi-Bakhtiari, B. (2018). “Conversational Repairs in Persian Dramatic Discourse: Akbar Radi's Pellekân (The Steps).” Persian Literary Studies Journal, 7(11): 65-82.
  • Hayashi, G. Raymond, and J. Sidnell (eds) Conversational repair and human understanding, (pp. 41-70). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jefferson, G. (2004). “Glossary of transcript symbols with an introduction.” In: G. H. Lerner (ed.) Conversation Analysis: Studies from the First Generation. (pp.13-23). Philadelphia: John Benjamins.
  • Kormos, J. (1999). “Monitoring and self-repair in L2.” Language Learning, 49 (2): 302-342.
  • Levant, W.   M.  (1989). “Monitoring and self-repair in speech”. Cognition, 14: 41-104.
  • Liddicoat, A. J. (2007a). An Introduction to Conversation Analysis. London: Continuum.
  • Liddicoat, A. J. (2007b). “Internationalising Japan: Nihonjinron and the intercultural in Japanese language-in-education policy.” Journal of Multicultural Discourses, 2(1), 32-46.
  • Maynard، W. (2013). “Everyone and no one to turn to: Intellectual roots and contexts for conversation analysis.” In: J. Sidnell and T. Stivers (eds.) The handbook of conversation analysis, 11-31. United kingdom: Wiley-Blackwell.
  • Quan, L., and Weisser, M. (2015). “A study of self-repair operation in conversation by Chinese English learners.” System, 49: 39-49.
  • Rieger, C. L. (2003). “Repetitions as self-repair strategies in English and German conversations.” Journal of Pragmatics, 35(1): 47-69.
  • Sacks, H., Schegloff, E. A., and Jefferson, G. (1974) “A simplest systematics for the organization of turntaking for conversation” Language, 50(4): 696-735.
  • Saputri, D. Y. (2015). A Conversational Analysis of Repair In Ellen Degeneres Show Season 11. Thesis: Yogyakarta State university.
  • Schegloff, E. A. (1979). “Identification and recognition in telephone conversation openings.” In Psathas, G. (ed) Everyday Language Studies in Ethno Methodology. 23-78. NewYork: Irvington Publishers.
  • Schegloff, E. A. (2000). “Overlapping talk and the organization of turn-taking for conversation.” Language in society, 29(1): 1-63.
  • Schegloff, E. A. (2007). Sequence organization in interaction: A primer in conversation analysis I, (Vol. 1). Cambridge: Cambridge university press.
  • Schegloff, E. A. (2013). “Ten operations in self-initiated, same-turn repair”. In, M.
  • Schegloff, E. A., Jefferson, G., and Sacks, H. (1977). “The preference for self-correction in the organization of repair in conversation.” Language, 53(2): 361-382.
  • Tang, C. (2011). “Self-Repair Devices in Classroom Monologue Discourse” Concentric: Study of Linguistics, 37 (1): 93-120.
  • Zhang, W. (1998). Repair in Chinese Conversation. Doctoral dissertation: University of Hong Kong.