هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت واژگان فعلی و اسمی است که صورت نوشتاری یکسانی دارند، اما با تغییر الگوی تکیه مقوله دستوری تغییر میکند. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل است. تمام آزمودنیهای پژوهش ده جمله حاوی جفت واژههای موردنظر را در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با آهنگ بینشان خواندهاند. گروه کنترل در کلاس درس به صورت سنتی و از طریق الفبای آوانگاری و الگوی تکرار با تکیه واژگان آشنا شدند، در مقابل، گروه آزمایش با کاربرد نرمافزار پرات فرصت داشتهاند تا صدای خود را ضبط کنند و با الگوی تکیه واژه ماخوذ از دیکشنری مقایسه کنند. نتایج در مرحله پسآزمون نشان میدهد که گروه آزمایش در متغیر شدت صوت و زیروبمی با واژههای ماخوذ از دیکشنری تفاوت معناداری ندارند و در نتیجه الگوی تکیه را به درستی یاد گرفتهاند.
فضائلیزاده، مریم (1393). فراگیری الگوهای تقابلی تکیه زبان انگلیسی توسط فارسی زبانان بر اساس روش فیزیکی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
Bengrait, N. (2021). “Pedagogical evaluation and recommendations on software design for English intonation learning”. Journal of English Language Teaching and Literature, 2(1): 69-94.
Bengrait, N. (2020). “Analysis of Algerian students’ English intonation deviations with the employment of speech analyzer and Praat programs”. Journal of Studies in Language, Culture and Society, 3(1): 27-65.
Boersma, P. & Weenink, D. (2018). Praat: doing phonetics by computer. Computer Program. Version 6.0.4, retrieved 20 May 2018 from retrieved 20 May 2018 from <http://www.praat.org>.
Bolinger, D. L. (1961). “Contrastive accent and contrastive stress”. Language, 37(1): 83-96.
Brett, D. (2004). “Computer generated feedback on vowel production by learners of English as a second language”. ReCALL, 16(1): 103-113.
Chrabaszcz, A., Winn, M., Lin, C. Y., & Idsardi, W. J. (2014). “Acoustic cues to perception of word stress by English, Mandarin, and Russian speakers”. Journal of speech, language, and hearing research, 57(4): 1468-1479.
Chou, P. (2005, October). Using the Computer for Practicing Pronunciation in ESL Class. In E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education(pp. 581-583). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Davies, P., & Pearse, E. (2000). Success in English Teaching: A Complete Introduction to Teaching English at Secondary School Level and Above. Oxford University Press.
Fry, D. B. (1955). “Duration and intensity as physical correlates of linguistic stress”. The Journal of the Acoustical Society of America, 27(4): 765-768.
Fry, D. B. (1958). “Experiments in the perception of stress”. Language and speech, 1(2): 126-152.
Gorjian, B., Hayati, A., & Pourkhonic, P. (2013). “Using Praat software in teaching prosodic features to EFL Learners”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 84, 34–40.
Hamlaoui, N., & Bengrait, N. (2016). “Using better accent tutor and Praat for the learning of English intonation”. Arab World Journal of English Studies, 7(3): 99-112.
Hayati, A.M. (2005). “Computer and language teaching”. Asian EFL Journal, 4: 21-28.
Kahnemuyipour, A. (2003). “Syntactic categories and Persian stress”. Natural Language and Linguistic Theory, 21 (2): 333-379.
Ladefoged, P. (2006). A course in phonetics. UK: Blackwell publishing.
Ladefoged, P., & Johnson, K. (2014). A course in phonetics. Cengage learning.
Lazard, G. (1959). Grammaire du persan contemporain. Paris: librairie c.
Lazard, G. (1992). A grammar of contemporary Persian. Mazda Publishers.
Le, H. T., & Brook, J. (2011). “Using Praat to teach intonation to ESL students”. Hawaii Pacific University TESOL Working Paper Series, 9(1, 2): 2–15.
Lee, S. T. (2008). Teaching pronunciation of English using computer assisted learning software: an action research study in an Institute of Technology in Taiwan (Published Doctoral dissertation, ACU Research Bank).
Lehiste, I. (1970). Suprasegmentals. Cambridge, Mass and London, MIT Press.
Magdin, M., Sulka, T., Tomanova, J., & Vozar, M. (2019). “Voice analysis using PRAAT software and classification of user emotional state”. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 5(6): 33-42.
Mahootian, S., & Gebhardt, L. (1997). Persian (descriptive grammars). London: Routledge. Doi: 10, 9780203192887.
Osatananda, V., & Thinchan, W. (2021). “Using Praat for English pronunciation self-practice outside the classroom: strengths, weaknesses, and its application”. Language Education and Acquisition Research Network, 14(2): 372-396.
Rahmatunisa, W., & Syarifudin, S. (2021). “The use of PRAAT in learning English debate in Indonesian EFL classroom”. Indonesian EFL Journal, 7(1), 43-
Richards, J. C. (2005). Communicative language teaching today. Singapore: SEAMEO Regional Language Centre.
Roach, P. (2009). English phonetics and phonology: A practical course. Cambridge university press.
Thumawongsa, N., & Getkham, K. (2015). “The impact of computer assisted pronunciation learning program on Thai university students’ pronunciation performance and autonomous learning skill”. Manutsat Paritat: Journal of Humanities, 37: 79-99.
Triassanti, R. (2015). Training on word stress of EFL students assisted with Praat program. In A. J. Othaman, N. S. Degang, I. Wiryokusumo, A Susilo, & Mustaji (Eds.), Future education: Shaping intelligent and mannered generation throughout civilization (pp. 381–390). The 6th ICETA International Conference on Education, University of PGRI Adi Buana Surabaya.
Wilson, I. (2008). Using Praat and Moodle for teaching segmental and supra segmental pronunciation. In 3rd International World CALL Conference: Using Technologies for Language Learning.
سازگار, زینب. (1402). کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبانآموزان فارسیزبان. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 13(26), 115-132. doi: 10.22084/rjhll.2023.28091.2277
MLA
زینب سازگار. "کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبانآموزان فارسیزبان". پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 13, 26, 1402, 115-132. doi: 10.22084/rjhll.2023.28091.2277
HARVARD
سازگار, زینب. (1402). 'کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبانآموزان فارسیزبان', پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 13(26), pp. 115-132. doi: 10.22084/rjhll.2023.28091.2277
VANCOUVER
سازگار, زینب. کارایی نرمافزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبانآموزان فارسیزبان. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 1402; 13(26): 115-132. doi: 10.22084/rjhll.2023.28091.2277