کارایی نرم‌افزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت کلمات فعلی-اسمی انگلیسی به زبان‌آموزان فارسی‌زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران

10.22084/rjhll.2023.28091.2277

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی نرم‌افزار پرات در آموزش الگوی تکیه جفت واژگان فعلی و اسمی است که صورت نوشتاری یکسانی دارند، اما با تغییر الگوی تکیه مقوله دستوری تغییر می‌کند. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل است. تمام آزمودنی‌های پژوهش ده جمله حاوی جفت واژه‌های موردنظر را در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با آهنگ بی‌نشان خوانده‌اند. گروه کنترل در کلاس درس به صورت سنتی و از طریق الفبای آوانگاری و الگوی تکرار با تکیه واژگان آشنا شدند، در مقابل، گروه آزمایش با کاربرد نرم‌افزار پرات فرصت داشته‌اند تا صدای خود را ضبط کنند و با الگوی تکیه واژه ماخوذ از دیکشنری مقایسه کنند. نتایج در مرحله پس‌آزمون نشان می‌دهد که گروه آزمایش در متغیر شدت صوت و زیروبمی با واژه‌های ماخوذ از دیکشنری تفاوت معناداری ندارند و در نتیجه الگوی تکیه را به درستی یاد گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • جوانمردی، سارا (1393). فراگیری واجگونه­های کناری انگلیسی توسط فراگیران فارسی زبان بر مبنای آواشناسی فیزیکی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
  • حاتم­پور، حمیده (1393). فراگیری واکه­های انگلیسی توسط فراگیران فارسی زبان بر اساس آواشناسی فیزیکی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
  • حق­شناس، علی محمد (1376). آواشناسی. تهران: نشر آگه.
  • صادقی، وحید (1386). «تأثیر دمش بر تقابل واکداری، بی­واکی انسدادی­های فارسی». مجله زبان و زبان­شناسی، 6: 65-81.
  • علی­نژاد، بتول (1392). مبانی آواشناسی آکوستیک،اصفهان: انتشارات دانشگاه.
  • فضائلی­زاده، مریم (1393). فراگیری الگوهای تقابلی تکیه زبان انگلیسی توسط فارسی زبانان بر اساس روش فیزیکی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
  • Bengrait, N. (2021). “Pedagogical evaluation and recommendations on software design for English intonation learning”. Journal of English Language Teaching and Literature, 2(1): 69-94.
  • Bengrait, N. (2020). “Analysis of Algerian students’ English intonation deviations with the employment of speech analyzer and Praat programs”. Journal of Studies in Language, Culture and Society, 3(1): 27-65.
  • Boersma, P. & Weenink, D. (2018). Praat: doing phonetics by computer. Computer Program. Version 6.0.4, retrieved 20 May 2018 from retrieved 20 May 2018 from <http://www.praat.org>.
  • Bolinger, D. L. (1961). “Contrastive accent and contrastive stress”. Language, 37(1): 83-96.
  • Brett, D. (2004). “Computer generated feedback on vowel production by learners of English as a second language”. ReCALL, 16(1): 103-113.
  • Chrabaszcz, A., Winn, M., Lin, C. Y., & Idsardi, W. J. (2014). “Acoustic cues to perception of word stress by English, Mandarin, and Russian speakers”. Journal of speech, language, and hearing research, 57(4): 1468-1479.
  • Chou, P. (2005, October). Using the Computer for Practicing Pronunciation in ESL Class. In E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education(pp. 581-583). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Davies, P., & Pearse, E. (2000). Success in English Teaching: A Complete Introduction to Teaching English at Secondary School Level and Above. Oxford University Press.
  • Ferguson, Ch. (1957). “Word Stress in Persian”. Language, 33 (2): 123-135
  • Fry, D. B. (1955). “Duration and intensity as physical correlates of linguistic stress”. The Journal of the Acoustical Society of America, 27(4): 765-768.
  • Fry, D. B. (1958). “Experiments in the perception of stress”. Language and speech, 1(2): 126-152.
  • Gorjian, B., Hayati, A., & Pourkhonic, P. (2013). “Using Praat software in teaching prosodic features to EFL Learners”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 84, 34–40.
  • Hamlaoui, N., & Bengrait, N. (2016). “Using better accent tutor and Praat for the learning of English intonation”. Arab World Journal of English Studies, 7(3): 99-112.
  • Hayati, A.M. (2005). “Computer and language teaching”. Asian EFL Journal, 4: 21-28.
  • Kahnemuyipour, A. (2003). “Syntactic categories and Persian stress”. Natural Language and Linguistic Theory, 21 (2): 333-379.
  • Ladefoged, P. (2006). A course in phonetics. UK: Blackwell publishing.
  • Ladefoged, P., & Johnson, K. (2014). A course in phonetics. Cengage learning.
  • Lazard, G. (1959). Grammaire du persan contemporain. Paris: librairie c.
  • Lazard, G. (1992). A grammar of contemporary Persian. Mazda Publishers.
  • Le, H. T., & Brook, J. (2011). “Using Praat to teach intonation to ESL students”. Hawaii Pacific University TESOL Working Paper Series, 9(1, 2): 2–15.
  • Lee, S. T. (2008). Teaching pronunciation of English using computer assisted learning software: an action research study in an Institute of Technology in Taiwan (Published Doctoral dissertation, ACU Research Bank).
  • Lehiste, I. (1970). Suprasegmentals. Cambridge, Mass and London, MIT Press.
  • Magdin, M., Sulka, T., Tomanova, J., & Vozar, M. (2019). “Voice analysis using PRAAT software and classification of user emotional state”. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 5(6): 33-42.
  • Mahootian, S., & Gebhardt, L. (1997). Persian (descriptive grammars). London: Routledge. Doi: 10, 9780203192887.
  • Osatananda, V., & Thinchan, W. (2021). “Using Praat for English pronunciation self-practice outside the classroom: strengths, weaknesses, and its application”. Language Education and Acquisition Research Network, 14(2): 372-396.
  • Rahmatunisa, W., & Syarifudin, S. (2021). “The use of PRAAT in learning English debate in Indonesian EFL classroom”. Indonesian EFL Journal, 7(1), 43-
  • Richards, J. C. (2005). Communicative language teaching today. Singapore: SEAMEO Regional Language Centre.
  • Roach, P. (2009). English phonetics and phonology: A practical course. Cambridge university press.
  • Thumawongsa, N., & Getkham, K. (2015). “The impact of computer assisted pronunciation learning program on Thai university students’ pronunciation performance and autonomous learning skill”. Manutsat Paritat: Journal of Humanities, 37: 79-99.
  • Triassanti, R. (2015). Training on word stress of EFL students assisted with Praat program. In A. J. Othaman, N. S. Degang, I. Wiryokusumo, A Susilo, & Mustaji (Eds.), Future education: Shaping intelligent and mannered generation throughout civilization (pp. 381–390). The 6th ICETA International Conference on Education, University of PGRI Adi Buana Surabaya.
  • Wilson, I. (2008). Using Praat and Moodle for teaching segmental and supra segmental pronunciation. In 3rd International World CALL Conference: Using Technologies for Language Learning.