استعاره های دستوری اسم سازی در بخش شنیداری کتابهای آزمون زبان تافل: رویکرد دستور نقشگرای نظام مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 استاد گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استاد گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس

10.22084/rjhll.2022.26599.2233

چکیده

پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعاره های دستوری اسم سازی در کتابهای رسمی زبان تافل پرداخته است. داده ها به روش اسنادی گردآوری، و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی بررسی شده اند. در این راستا بخش شنیداری 14 آزمون از 3 کتاب، انتخاب و بندهای 84 متن که در قالب مکالمه و سخنرانی هستند، به طور جدا تحلیل شدند. سپس استعاره های اسم سازی در هر متن شناسایی و به لحاظ نوع و فراوانی مقایسه شدند. نتایج نشان داد: 1. در مجموع تعداد 1906 استعاره دستوری اسم سازی شناسایی گردید. میزان استفاده از استعاره اسم سازی در متن های سخنرانی بخش شنیداری با فراوانی 79% بیشتر از متن های مکالمه با فراوانی 21% بود. 2. استعاره های اسم سازی فعلی با فراوانی 1753 مورد، معادل 92% داده ها را تشکیل داد، و اسم سازی صفتی تنها 8% از مجموع فراوانی استعاره های اسم سازی را به خود اختصاص داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات