Conceptual Analysis of "Rend" in Hafez's Ghazals Based on the Theory of Conceptual Blending

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Bu-Ali University

2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan

Abstract

The theoretical structure of conceptual blending is based on the idea that the process of meaning construction arises from the combination and fusion of conceptual structures. In this process, inner mental spaces are formed, mappings between these spaces occur, and as a result of selective blending between these spaces, a new space called blended space emerges, which is more than the sum of its constituent parts. This article examines the mental spaces related to the term "rend" in Hafez's poetry. The main goal of this article is to clarify how the character of "rend" in Hafez's poetry transforms into an elevated and perfect human being with all the negative characteristics associated with it in the external world, deserving of authority and leadership. The research findings indicate that Hafez has created a character by using mental spaces and blending them regarding "rend", which, despite possessing the real qualities of a "rend

Keywords

Main Subjects


  • استاک‌ول، پیتر (1393). درآمدی بر شعرشناسی شناختی، برگردان لیلا صادقی، تهران: مروارید.
  • استعلامی، محمد (1387). حافظ به گفتۀ حافظ، تهران: نگاه.
  • اسلامی ندوشن، محمدعلی (1374). ماجرای پایان ناپذیر حافظ، چاپ دوم، تهران: یزدان.
  • آشوری، داریوش (1390). عرفان و رندی در شعر حافظ، چاپ دهم، تهران: مرکز.
  • افراشی، آزیتا (1400). مبانی معناشناسی شناختی، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  • انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، ج4، تهران: نشر مرکز.
  • انوری، حسن (1385). صدای سخن عشق، چاپ دهم، تهران: نشر سخن.
  • بیهقی، ابوالفضل (۱۳۹۲). تاریخ بیهقی، به کوشش خلیل خطیب‌رهبر، تهران، مهتاب.
  • پردل، مجتبی؛ رضایی، حدائق و رفیعی، عادل (1396)، «آفرینش معانی پیدایشی در شعر سپید بر پایۀ نظریۀ هم‌آمیزی مفهومی»، دوماهنامه جستارهای زبانی، د8، ش3 (پیاپی38): 43-66.
  • پورنامداریان، تقی (1382). گمشدۀ لب دریا، تهران: سخن.
  • حافظ، شمس‎الدین محمد (1391). دیوان، تصحیح دکتر قاسم غنی و علامه قزوینی، تهران: کمال اندیشه.
  • خدیوجم، سیدحسین (1359). واژه‌نامه غزل‌های حافظ، تهران.
  • خرمشاهی، بهاءالدین (1400). حافظ‌نامه، جلد1، چاپ نوزدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
  • دادبه، اصغر (1378). مکتب حافظ مکتب رندی، در حافظ پژوهی؛ دفتر دوم، کوروش کمالی سروستانی، 121-143، شیراز: بنیاد فارس شناسی.
  • دشتی، علی (1381). نقشی از حافظ، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
  • ذوالنور، رحیم (1362). در جست و جوی حافظ (توضیح، تفسیر و تأویل دیوان حافظ) چ اول، تهران: زوار.
  • راسخ‎مهند، محمد (1389). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی (نظریه‌ها و مفاهیم)، تهران: سمت.
  • رحیمی، مصطفی (1371). حافظ اندیشه: نظری به اندیشۀ حافظ همراه با انتقاد گونه‌ای از تصوف. تهران: نور.
  • روشن، بلقیس و اردبیلی، لیلا (1399). مقدمه‌ای بر معناشناسی شناختی، چاپ سوم، تهران: نشرعلم.
  • زرین‌کوب، عبدالحسین (1387). از کوچۀ رندان، تهران: انتشارات امیر کبیر.
  • سجادی، سیدجعفر (1389). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ نهم، تهران: طهوری.
  • سلیمی، فاطمه (1398). «تحلیل شناختی استعاره در نهج‌البلاغه»؛ پژوهش نامه علوی، سال10، شماره1.
  • مرتضوی، منوچهر (1388). مکتب حافظ، ج1 و2، چاپ پنجم، تهران: توش.
  • نفیسی، علی اکبر (1343). فرهنگ نفیسی، ج3، تهران: امیرکبیر.
  • نولشکور (1289). شرح دیوان حافظ، لکنهو، چاپ‌خانه نولشکور.
  • هروی، حسین علی (1386). شرح غزل‌های حافظ، جلد1، تهران: نشر نو.
  • یوسفیان کناری، محمدجعفر و قلی‌پور زهره (1395). «بررسی تطبیقی زاویه دید روایی و جهان‌های ممکن در ادبیات داستانی و نمایشی ایران؛ رویکردی زبان‌شناختی نمونه‌های مطالعاتی: داستان حلزون شکن عدن و نمایش‌نامه سپنج رنج و شکنج»، دوماهنامه جستارهای زبانی، د7، ش5 (پیاپی33): 239-267.
  • Evans, V. and M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Fauconnier, G. (1997). Mappingsin Thought and Language. Cambride: Cambridge University Press.
  • Grady, J.E. and Oakley, T. and Coulson, S. (1999). Blending and Metaphore. In: Steen, G. and Gibbs, editors. Metaphor in cognitive linguistics, Philadelphia: John Benjamins. 101-125.
  • Mcintyre, D. (2006). Point of View in Plays. Amesterdam/Philadelphia: j. Benjamins B. V.