The Function of "Lo Shartiyeh" in Quranic Spatial Constructions Based on the Theory of Conceptual Fusion

Document Type : Research Paper

Authors

PhD Student, Department of Arabic Language and Literature, Bu Ali Sina University

10.22084/rjhll.2023.25553.2200

Abstract

Illustration of mental and tangible concepts and sensing spiritual matters in the form of objective phenomena, the Holy Quran can be seen everywhere. Most of these visualizations were through the mental atmosphere and the most key concepts of the Quran that plays a crucial role in introducing the Islamic worldview and understanding of religious teachings were shown through this space by God. One of the most important tools has used for this situation is the letter, Lu. The letter Lu has various meanings and uses that have combined two or more spaces to provide a specific meaning. Finally, it has created a new image and achieved thinkable results. For this reason, the authors have studied this group of verses with a descriptive-analytical method, based on the model of "four mental spaces of Foucault and Turner" in this study and have investigated the function of these verses. According to the perceptual experience of the audience, God Almighty in these verses puts different emerging meanings and concepts by creating different spaces and combining them. Therefore, the various concepts he intends to It has made the audience understandable and called their minds to reflect on them to gradually reach the Quranic worldview and moral teachings, rules, and beliefs.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
– ابن عاشور، محمد الطاهر (1984). تفسیر التحریر و التنویر، تونس: الدار تونسیة للنشر.
– داوری اردکانی و همکاران (1393). زبان استعاری و استعاره­های مفهومی، چاپ دوم، تهران: انتشارات هرمس.
– دقر،عبدالغنی (1301). معجم النحو، ترجمه فاطمه مدرسی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه ارومیه.
راسخ مهند، محمد (۱۳۸۹). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی: نظریه‌ها و مفاهیم، تهران: انتشارات سمت.
– الشرتونی، رشید (1385). مبادی العربیة، ج 4، جلد یازدهم، تهران: انتشارات اساطیر.
– طباطبایی، محمدحسین (1360). تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمد باقر موسوی، قم: انتشارات تبیان.
– الطبرسی، علی فضل بن حسن (1352). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفة للطباعة و النشر.
– طیب اصفهانی، سید عبد الحسین (1387). أطیب البیان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه فرهنگی تبیان.
– قائمی‌نیا، علیرضا (1390). معناشناسی شناختی قرآن، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
– قائمی، مرتضی و قتالی، سید محمود (1392). «بررسی ساختار نحوی- بلاغی حرف «لو» و کاربرد آن در قرآن کریم»، فصلنامۀ پژوهش­های ادبی- قرآنی، سال اول، شماره اول: 129-154.
– قائمی، مرتضی (1397). درآمدی بر نظام مفهوم سازی استعاری در نهج البلاغه، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
– کوچش، زولتان (1396). استعاره­ها از کجا می­آیند، شناخت بافت در استعاره، ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی، تهران: انتشارات آگاه.
– لیکاف، جورج و جانسون، مارک (1394). استعاره­هایی که با آن زندگی می­کنیم، ترجمۀ هاجرآقا ابراهیمی، تهران: انتشارات آگاه.
– مخلص، عبدالرووف (بی­تا). تفسیر انوار القرآن، انتشارت شیخ الاسلام احمد جام. تهران.
– مصطفوی، حسن (1385). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏10، مرکز نشر آثار علامه مصطفوی، تهران.
– Fauconnier, Gilles; Mark Turner (2008). The way we think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, New York: Basic Book.