A Comparative Analysis of Nima yoosheej & Nazok al Malaeke’s Critical Views

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

During the past century, Farsi & Arabic literature were received & emerged from their rigid styles with the critics’ new & modern views. Nima Yoosheej & Nazok al malaeke the Iraqi poetess have played a remarkable role with their new methods & styles, in this field of study. The important point has been their emphasis on the heritage of the past, in order to explore a new way of presenting literature & an appropriate way with the status quo. Therefore; not only have they tried to repudiate the past heritage, but also have always tried to use them as the basis of their criticism in order to make a new change. But, apart from this similarity, there are a few discrepancies, so that, the modernism was deeper & much more comprehensive in Yosheej’s views. In his idea, a poet should metamorphose the classic language, in a way that he did in his own literary works, while Malaeke was much more prudent in this way. She believed in the fact that a poet must keep within the parameters of the language & should not use passé & unconventional expressions. Another dissimilarity was the way they presented their poems. In Nima’s view, poetry must serve the people’s agony & suffering, while Malaeke does not acknowledge the generalization of poetry, and encounters it as a limitation for the poet. She mostly uses poetry as something to describe the individual’s suffering and a sanctuary for expressing the writer’s sadness & dejection. Their still existing literary works, show their tangible ideas & views

Keywords


اخوان ثالث، مهدی؛ (1376)، بدعت­ها و بدایع نیما یوشیج، انتشارات زمستان، تهران.
امن خانی، عیسی؛ (1385) جایگاه قالب­های کلاسیک در اندیشه نوگرای نیما، فصلنامه پژوهش­های ادبی، ش11.
ثروت، منصور؛ (1377)، نظریه ادبی نیما، چ1، اتشارات پایا.
رجایی، نجمه؛ (1374)، رمانتیسم در شعر معاصر عرب، مجله ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد، ش 1و2، س28، ش پی در پی 108-109.
رضی، احمد و چراغی، رضا؛ (1387) تحلیل انتقادی نگاه نیما یوشیج به شعر کلاسیک در تبیین الگوی وصفی- روایی شعر نو، مجله ادب پژوهی، شماره چهارم، پاییز و زمستان87-87، دانشگاه گیلان.
روزبه، محمد رضا؛ (1383)، شعر نو فارسی شرح، تحلیل و تفسیر، چ1، اتشارات حروفیه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا؛ (1359)، شعر معاصر عرب، چاپ افست، انتشارات توس.
______________؛ (1376)، موسیقی شعر، چ5، نقش جهان.
طاهباز، سیروس ؛ (1380)، زندگی و شعر نیما یوشیج، کماندار بزرگ کوهستان، نشر ثالث.
­­­­______­___­­­ ؛ (1376)، پر درد کوهستان، درباره زندگی و هنر نیما یوشیج، چ2، انتشارات زریاب.
طراد، جورج؛ (2007م.)، حول التوازن الدقیق بین جدید و ثابت، نقد نازک الملائکة، فصلیة تعنی بنقد الشعر، العدد الرابع، دار النهضة العربیة.
فاضل، جواد؛ (1984م.)، قضایا الشعر الحدیث، چ1، دار الشروق.
ملائکه، نازک؛ (1988م.)، الشعر فی حیاتی، فی قضایا الشعر العربی المعاصر دراسات و شهادات، اعداد: العالم، محمود امین و آخرون تقدیم: عزالدین اسماعیل، منظمة العربیة للتربیة و الثقافة و العلوم.
_______؛ (1962م.) قضایا الشعر المعاصر، دارالآداب، چ1، بیروت- لبنان.
یوشیج،  نیما؛ (1351)، ارزش احساسات و پنج مقاله در شعر و نمایش، چ2، انتشارات گوتنبرگ.
_______؛ (1350)، تعریف و تبصره، چ2، انتشارات امیر کبیر.
_______؛ درباره شعر و شاعری، (1368هـ.ش)، گردآوری، نسخه پردازی و تدوین سیروس طاهباز، دفترهای زمانه، تهران.