Making Meaning of Colour In Fatemy Spring Billboards of Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

In this research making-meaning of colour in Fatemy Spring billboardswere investigated for identifying denotations of colour system. The research corpus consists of 200 billboards. For discovering making-meaning pattern of colour in research corpus, Kress & Van Leeuwen (2002, 2012), O'Toole (2011) and Bateman (2014) adopted and integrated with theoretical considerations of Hultz schuhe (2005). The findings showed that making meaning of colour in current atmosphere of Iran had systemathic pattern. Generally, mythic system of Fatemiye mourning preferred and spring mythic system has been replaced by the Nowruz celebration. Moreover, representing natural aspects of spring in the genere of Tehran's Fatemy Spring billboards led to fade mythic elements of Fatemiye mourning.

Keywords

Main Subjects


-  اربابیان، سونیا (1390)، بررسی رنگ، نقش و ساختار در بسته­بندی ابزارآلات صنعتی دستی، پایان­نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه الزهرا، تهران.
-  افشار مهاجر، کامران (1387)،  گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه­ها، سمت، تهران، چاپ نخست.
-  بیابانی، غلامحسین و روغنی گلپایگانی، ابوالفضل (1390)،  تبلیغات، رهروان پویش، تهران.
-  روستا، احمد و خویه، علی (1386)،  تاکتیک‌ها و تکنیک‌های تبلیغات، سیته، تهران، چاپ نخست.
-  فرخ­عراقی، صبا (1390)، بررسی سازوکار معناپردازی در برچسب کالاها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان شناسی. دانشگاه الزهرا، تهران.
-  ساسانی، فرهاد (1389)، معناکاوی: به سوی نشانه‌شناسی اجتماعی، نشر علم، تهران.
-  ساسانی، فرهاد (1385)، «جستارها:‌ عصر پساروش­گرایی در نشانه­شناسی­گفتمانی (هنر) روش­گریزی یا به­گزینی؟». زیباشناخت، 15: 145- 156.
-  کاویانی، محمد (1387)، روانشناسی تبلیغات، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران.
-  معصومی، اشکان (1392)، «مفهوم رنگ‌ها در ایمنی»، مجله نوآور، 10، 109: 68-69.
-  بسته نگار، مهرنوش (1393)، «رنگ منظر ایرانی، جایگاه رنگ در کشف برند گردشگری ایران»، مجله منظر، 29: 58- 64.
-  صنعت چوب ایران (1386)، «معنای رنگ»، ماهنامه صنعت چوب ایران و طراحی داخلی، 16، 3: 36 -43.
-  Alpert, M., Alpert, J. & Maltz, E. (2005), “Purchase occasion influence on the role of music in advertising”. Journal of Business Research. 58: 369–376.
-  Bateman, J. (2014), Text and Image: A Critical Introduction to the Visual/Verbal Divide. Routledge. London & New York.
-  Bateman, J. (2014), “The Language of Colour: An introduction by Theo van Leeuwen”, equinox publishing, 1-8.
-  Bellizzi, J., Crowley, A. & Hasty, R. (1983), “The effects of color in store design”. Journal of Retailing. 59 (1): 21-45.
-  Birren, F (1969), The Color Primer; A Basic Treatise on the Color System of Wilhelm Ostwald. New York: Van Nostrand Reinhold
-  Eckstut, A. & Eckstut, J. (2013), The Secret Language of Color: Science, Nature, History, Culture, Beauty and Joy of Red, Orange, Yellow, Green, Blue, and Violet .8Th edition. Black Dog & Leventhal Publish
-  Elliott, Charlene. (2003), “Color codification: law, culture and the hue of communication”. Journal for Cultural Research. 7 (3): 297-319.
-  Firth, J. R. (1957), Papers in Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
-  Francis, F. (1995), “Quality as influenced by color”. Food Quality and Preference. 63: 149-155.
-  Garber, J., Hyatt, E., Starr, J.&  Richard, G. (2000), “The Effects of Food Color on Perceived Flavor”. Journal of Marketing Theory&  Practice, 84: 59-73.
-  Grimes, A  &  Doole, I. (1998), “Exploring the Relationships between Colour and International Branding: A Cross Cultural Comparison of the UK and Taiwan”. Journal of Marketing Management. 14(7): 799-817
-  Halliday, M. & Hasan, R. (2014), Introduction to functional grammar. 4th edition .London: Routledge.
-  Halliday, M. A.K. (1978), Language as Social Semiotic: the Social Interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold.
-  Halliday, M. (1985), An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold.
-  Holtzschue, L. (2006), Understanding Color: An Introduction for Designers (3rd Edition). Canada: John Wiley & Sons, Inc.
-  Itten, J. (1970), The elements of color. Translated by Ernest Van Haggen. New York: Von Nostrand Reinhold.
-  Itten, J. (1973), The art of color. Translated by Ernest Van Haagen. New York: Von Nostrand Reinhold.
-  Jingqing, Z  & Jiaquan, L. (1997), The Structure of Color Language. Chinese Studies in Philosophy. 28(4): 5-52.
-  Kaufman, S. C. (2002), “Seeing through the eyes of the color-blind shopper: developing dialogues for understanding”. Colors Matters Research. www.colormatters.com
-  Kaiser, P. (1984), “Physiological response to color”. Color Research and Application. 9(1): 29-36.
-  Kress, G. & van Leeuwen, T. (2002), “Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour”. Visual communication. 1(3): 343–368.
-  Kress, G. & van Leeuwen, T. (2006), Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
-  O'Toole, M. (1996), The Language of Displayed Art. London: Leicester University press.
-  O'Toole, M. (2011), The Language of Displayed Art. 2nd edition. London & New York: Routledge.
-  Twick, M; Cohen, A. (2011), “Flexibility over automaticity: Separable representations for colours and words”. Visual Cognition. 19(3): 392-414.
-  Van Leeuwen, T. (2011), The Language of Colour: an introduction. Germany: Bremen University.