تحلیل آکوستیکی گفتار کودک-محور در مقایسه با گفتار بداهه در مردان فارسی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر در چهارچوب آواشناسی آکوستیکی به تحلیل و مقایسه سبک گفتار کودک-محور و گفتار بداهه در مردان فارسی‌زبان می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از آمار توصیفی-استنباطی با استفاده از نرم افزار R بهره می‌گیرد. داده‌ها شامل نمونه‌های گفتاری ضبط شدة 10 مرد فارسی‌زبان 25-45 ساله به مدت 200 دقیقه است. در ادامه، پنج پارامتر آکوستیکی فرکانس پایه و فرکانس سازه‌های اول تا چهارم از صدای گویندگان استخراج و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد مقادیر همه پارامترهای آکوستیکی، به‌جز فرکانس سازه اول، میان دو سبک مورد بررسی به صورت معناداری تغییر کردند و بیشترین تغییرات بین-سبکی در پارامترهای فرکانس پایه و فرکانس سازه دوم مشاهده شد. همچنین، تحلیل آکوستیکی تفاوت‌های بین-گوینده نشان داد که تغییرات دو سبک گفتاری مدنظر متفاوت هستند. به عبارت دقیقتر، فرکانس پایه و فرکانس سازه سوم در گفتار بداهه و فرکانس پایه و فرکانس سازه اول در گفتار کودک-محور بیشترین تغییرات آکوستیکی بین-گوینده را داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- ایمانی، آوا و علی نژاد، بتول (1393). »تحلیل آکوستیکی "آهنگ" در قصه گویی کودکان فارسیزبان بر پایه الگوی خیزان، افتان و پیوستگی«. فصلنامه مطالعات زبان و و گویش های غرب ایران، سال دوم، شماره پنجم، صص .61-51 
- مدرسی قوامی، گلناز (1392). آواشناسی: بررسی علمی گفتار، تهران: انتشارات سمت.
-مرادی، نگین؛ باغبان، کوثر؛ سلطانی، مجید؛ جوادی پور، شیوا و صیحه ای، الهام (1393). »بررسی برخی ویژگی های آکوستیک گفتار نوزاد-مدار در مادران فارسیزبان«. مجله علمی-پژوهشی پژوهان، دوره ،12 شماره ،1 صص .27-22
- Andruski, J. E., & Kuhl, P. K. (1997). The acoustic structure of vowels in infant and adult-directed speech. Biannual Meeting of the Society for Research in Child Development, Washington, DC.
- Asadi, H., Nourbakhsh, M, Sasani, F & Dellwo, V. (2018). Examining long-term formant frequency as a forensic cue for speaker identification: An experiment on Persian. In M. Nourbakhsh, H. Asadi, & M. Asiaee (Eds.), Proceedings of the First International Conference on Laboratory Phonetics and Phonology (pp. 21-28). Neveesh Parsi Publications.
- Bernstein Ratner, N. & Luberoff, A. (1984). “Cues to post-vocalic voicing in mother-child speech”. Journal of Phonetics, 12, Pp. 285– 289.
- Boersma, P. & Weenink, D. (2013) Praat: Doing Phonetics by Computer (version 5.2.34). http://www.praat.org, Accessed 13 July 2013.
- Broesch, T., & Bryant, G. A. (2013). “Prosody in infant-directed speech is similar across western and traditional cultures”. Journal of Cognition and Development, 16, Pp. 1–13. DOI: 10.1080/15248372.2013.833923.
- Bohn, O. (2013). “Acoustic characteristics of Danish infant directed speech”. Journal of the Acoustical Society of America. Proceedings of Meetings on Acoustics, 19. Pp 1-7.
- Burnham, D. K., Kitamura, C. & Vollmer-Conna, U. (2002). “What’s new, Pussycat? On talking to babies and animals”. Science, 296, Pp. 1435.
- Fernald, Anne, et al. (1989). “A cross- language study of prosodic modifications in mothers’ and fathers’ speech to preverbal infants”. Journal of Child Language, 16, Pp. 477– 501.
- Fernald, A. (1992). Human maternal vocalizations to infants as biologically relevant signals: An evolutionary perspective. In: Barkow, J. H., Cosmides, L. & Tooby, J. (eds.), The adapted mind. New York: Oxford University Press, Pp. 391-428.
- Fish, M.S., Garcia-Sierra, Ramirez-Esparza & Kuhl, P.K. (2017). “Infant-directed Speech in English and Spanish: Assessments of monolingual and bilingual caregiver VOT”. Journal of Phonetics. 63, Pp. 19-34.
- Gold, E., French, J.P & Harrison, P (2013). Examining long-term formant distributions as a discriminant in forensic speaker comparisons under a likelihood ratio framework. In Proceedings of Meetings on Acoustics, Montreal, Canada, (pp. 1-8).
- Ketrez, F. (2014). “Harmonic cues for speech segmentation: A cross-linguistic corpus study on child-directed speech”. Journal of Child Language, 41(2), Pp. 439-461. DOI:10.1017/S0305000912000724.
- McDougall, K. (2004). “Speaker-specific formant analysis: An experiment on Australian English /u:/”. International Journal of Speech, Language and the Law, 11(1), Pp. 103-130.
- McMurray, B., Kristine A. Kovack-Lesh, D. G. & McEchron, W. ( 2013). “Infant directed speech and the development of speech perception: enhancing development or an unintended consequence?”. Cognition, 129, Pp. 362– 378.
- Meshkat, M. & Karami, M. (2016). “Child Directed Speech in SpongeBob SquarePants in its Original English Language and in its Persian-Dubbed Version”. International Journal of Early Childhood Special Education, 8 (1), Pp. 83-99. DOI: 10.20489/intjecse.239577
- Moos, A. (2010). “Long-term formant distribution as a measure of speaker characteristics in read and spontaneous speech”. The Phonetician, 101, Pp. 7-24.
- Pennington, M. (2017). Acoustic-articulatory correlations in a four-region model of the vocal tract: Experimental evidence for blade features, IULC Working Papers.
- Rafatbakhsh, E., Hajiabdorasouli, L., Mehrpour, S. (2017). “Is the language that the mother, the father and the babysitter use to address the child similar regarding sentence types? A case study of a Persian family”. Journal of Child Language Acquisition and Development – JCLAD, 5(3), Pp. 145-153.
- Soderstrom, M. (2007). “Beyond babytalk: Re-evaluating the nature and content of speech input to preverbal infants”. Developmental Review 27, Pp. 501– 532.
- Soleimani, H., Rahmanian, M., & Gohar, M. J. (2016). "The Effect of Caretakers’ Frequency and Positional Saliency on Noun Bias in Persian Children: A Study on Child Language Development". BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 7(2), Pp. 59-68.
- Sommers, M. S. & Barcroft, J. (2006). “Stimulus variability and the phonetic relevance hypothesis: Effects of variability in speaking style, fundamental frequency, and speaking rate on spoken word identification”. Journal of the
Acoustical Society of America, 119, Pp. 2406-2416.
- Steen, V. B & Englund, N. (2021). “Child-Directed Speech in Norwegian Kindergarten Setting”. Scandinavian Journal of Educational Research DOI: 10.1080/00313831.2021.1897873.
- Steinberg, D. & Sciarini, N. (2006). An Introduction to Psycholinguistics. 2nd edition. London: Pearson Longman.
- Sadat-Tehrani, N. (2017). “Intonation of Persian declaratives: Read vs. spontaneous speech”. Questions and Answers in Linguistics, 4(1), Pp. 21-43.
- Song, J.Y., Demuth, K., & Morgan, J. (2010). “Effects of the acoustic properties of infant-directed speech on infant word recognition”. Journal of Acoustical Society of America, 128(1), Pp. 389-400.
- Sundberg, J. (1977). “The acoustics of the singing voice”. Scientific America, 236(3), Pp. 82–91. DOI:10.1038/scientifificamerican0377-82.
- Takemoto, H., Adachi, S., Kitamura, T., et al. (2006). “Acoustic roles of the laryngeal cavity in vocal tract resonance”. Journal of Acoustical Society of America, 120(4), Pp. 2228–2238.
- Trainor, L.J., Desjardins, R.N. (2002). “Pitch characteristics of infant-directed speech affect infants’ ability to discriminate vowels”. Psychonomic Bulletin & Review, 9, Pp. 335–340. DOI:/10.3758/BF03196290.
- Wang, Y., Seidle, A., & Cristia, A. (2016). Acoustic Characteristics of Infant directed Speech as a Function of Prosodic Typology. In Heinz, J., Goedmans, R. & Van, D. H. H. (Eds). Dimensions of Phonological Sretss. Retrieved from
http://ebookcentral.proquest.com/lib/purdue/detail.action?docID=4732913, Created from purdue on 2017-06-06 07:50:43.